Vil du som tømrer lande den bedst mulige aftale med kunden, er det vigtigt at komme godt fra start. Med en håndfuld tommelfingerregler kan du nemt lave et tilbud, der giver det optimale udgangspunkt for et godt resultat, som giver tilfredshed og måske endda ekstra opgaver.
At den gode aftale kan være nøglen til et velfungerende projekt, glade kunder og i bedste fald mersalg, er noget, som mange håndværkere kan nikke genkendende til. Spørger man Sune Lander fra tømrerfirmaet Lander & Gerlach, der er specialister i vinduer og døre, er der flere ting, du med fordel kan være opmærksom på.- Flere og flere kunder ser ikke kun på prisen, men ønsker også rådgivning om f.eks. energiforbrug, design, indeklima, vedligeholdelse osv. som en del af servicen. Der er ingen tvivl om, at denne form for ekstra kvalitet høster anerkendelse hos kunderne, forklarer tømrermesteren.
Inspirer og giv gode råd
Ifølge Kenneth Pretzmann Bøgelund, der er teknisk chef og træningsansvarlig hos VELFAC, handler det grundlæggende om at give de rette informationer og inspiration på de bedst mulige tidspunkter. På den måde sikrer du nemlig, at boligejeren føler sig i trygge og professionelle hænder helt fra starten.
Frem for alt kan du mindske risikoen for at ramme skævt og skulle lave om i aftalen, når du fra starten sikrer dig, at kunden har fået tilstrækkelig information og inspiration. Kenneth Pretzmann Bøgelund fremhæver derfor gode erfaringer med, at de kommende bygherrer gør brug af de fysiske udstillinger og dermed får syn for sagen.
- For boligejeren kan det ofte være svært at afgøre, hvilken type udtryk og funktion der vil matche boligen bedst. Ved hjælp af fysiske udstillinger kan boligejeren selv opleve mulighederne inden for bl.a. klassisk og moderne look, energihensyn, bæredygtighed samt mange andre relevante aspekter i forbindelse med nybyg eller renovering. På den måde kan det være et godt redskab i forhold til at bringe kunden endnu tættere på den endelige købsbeslutning, forklarer han.
- I forbindelse med vinduesudskiftninger er det værd at tænke over, at valget af vinduesdesign spiller en afgørende rolle for boligens samlede udtryk. Derfor kan det være en god idé, at boligejeren sætter sig godt ind i mulighederne og henter konkret inspiration, inden den endelige beslutning bliver truffet.
Sådan supplerer Sune Lander, der stod bag indvielsen af Lander & Gerlachs nye vinduesudstilling i hjembyen Svendborg.
Få afklaret tidsplanen
Ifølge Kenneth Pretzmann Bøgelund er udgangspunktet for en god aftale ikke mindst at sikre tilstrækkelig forventningsafstemning tidligt i forløbet. Her er selve planlægningen og tidshorisonten et godt sted at starte:
- Som tømrer er der en række spørgsmål, du med fordel kan forberede dig på. Først og fremmest hvornår kigger du forbi og snakker om opgaven? Og hvor lang tid vil der gå, før du kan gå i gang? Det er også vigtigt at overveje, hvor længe arbejdet vil tage og under hvilke forudsætninger. Sidst, men ikke mindst, bør du også have et svar klar med hensyn til, hvornår og hvordan skal betalingen falde.
Vær specifik og undgå misforståelser
Kenneth Pretzmann Bøgelund påpeger samtidig, at jo mere specifikt du udformer dit tilbud, jo nemmere er det for kunden at vurdere det – og jo færre uafklarede spørgsmål, misforståelser og efterfølgende stridspunkter åbner du op for.
Drejer opgaven sig f.eks. om vinduesmontage, kan du med fordel specificere, hvilke udstyrspakker vinduerne har, hvilke montagearbejder der er inkluderet, stillads, lift, evt. oprydning før og efter arbejdet etc. Derudover er det vigtigt, at du snakker med din kunde om det arbejde, der kan være ’rundt omkring’ selve opgaven. Faktisk kan det være en god ide at have en liste klar med de ekstraopgaver, som måske kan komme på tale.
- Forventer du eks., at murværket skal repareres efter fjernelsen af gammel fuge og anlæggelsen af ny, eller at der skal males indvendigt efter montagen? Ved at afklare alt dette sikrer du, at boligejeren nemt kan sammenligne sine tilbud på andre parametre end bare prisen. Derudover får du selv et bedre udgangspunkt for at lande flere opgaver i tillæg til selve projektet – og det er jo som regel kærkomment, uanset hvor travlt man har, runder Kenneth Pretzmann Bøgelund af.