Nyheder og aktuelt til professionelle

Inspiration er tømrerens vigtigste produkt

20. april 2018

Billede 2-1

Ny undersøgelse peger på, at rådgivning er det, der giver mest værdi for tømrermestre, når de søger viden om nye produkter og løsninger. Men det er ikke længere kun produktviden og teknisk knowhow, der efterspørges: Også dét at kunne levere inspiration til tømrerens egen dialog med kunderne får stigende betydning. Det fortæller Velfac, som står bag undersøgelsen.

Hvad er danske tømrere på jagt efter, når de vælger produktleverandør? En ny undersøgelse, som Danmarks førende vinduesprocent Velfac har fået lavet, peger på rådgivning som en af de vigtigste faktorer. 

Sammen om at skabe succes

I undersøgelsen indgår knap 1300 tømrermestre fra hele landet. De er bl.a. blevet bedt om at rangere værdien af deres vinduesleverandørs kommunikation på forskellige kanaler forud for projekterne.

Øverst på listen over de mest værdifulde informationskilder ligger direkte leverandørrådgivning samt leverandørens hjemmeside, skarpt efterfulgt af produktkatalogerne. Salgschef Peer Bertelsen fra Velfac fortæller videre om undersøgelsens resultater:

- Selv om den klassiske, ’hårde’ produktinformation stadig spiller en meget stor rolle, kan vi også se, at rådgivning ikke længere kun handler om formidling af produktviden og teknisk knowhow. Tømrerne efterspørger i stigende grad rådgivning i form af inspiration, som de selv kan bruge til at styrke dialogen med deres egne kunder. Han fortsætter:

- Det kan fx dreje sig om, hvilke vinduestyper der passer til en bestemt byggestil. Slutbrugerne er blevet meget kvalitetsbevidste og sætter sig meget mere ind i tingene, end de gjorde for få år siden. Det er derfor blevet vigtigere for tømrerne også at kunne levere inspiration, ud over at have styr på alt det tekniske.

Tømrerens egen rådgivning bliver vigtigere

Resultatet af undersøgelsen kommer ikke bag på Velfac. Virksomheden leverer vinduer og døre direkte til danske tømrerfirmaer og har stor daglig kontakt med tømrerne. Ud over rådgivning og service i forbindelse med konkrete ordrer tilbyder Velfac bl.a. træning og efteruddannelse i sit omfattende produktprogram.

Tømrerne benytter sig også i stigende grad af vinduesudstillingerne rundt om i landet. Her kan de nemlig sende deres egne kunder ind og opleve løsningerne, før den endelige beslutning skal træffes. Det er en effektiv måde at få afklaret tvivlsspørgsmål på.

- I det hele taget fylder tømrerens egen rådgivning af sine kunder mere i dag end for bare ti år siden. For når tømrerens kunder føler sig i trygge professionelle hænder fra starten, øger det også chancen for en god forventningsafstemning og dermed et vellykket vinduesprojekt, runder Peer Bertelsen af. 

Emner: Presse

Populære artikler

Seneste artikler

Tilmeld nyhedsbrev