Sådan laver du et godt tilbud til boligejeren

1. maj 2019

Header 1-1

Kom bedst muligt fra start, når du skal lande vinduesaftalen med boligejeren. Vi giver dig tre skarpe råd om, hvordan du laver tilbuddet, så du får det optimale udgangspunkt for at komme i mål med et flot resultat, som alle bliver tilfredse med.

At forvandle tilbuddet til en aftale handler ikke mindst om at have en god forventningsafstemning med boligejeren fra starten. Du kan styrke dine chancer for at lande opgaven og dermed mindske spildtiden på tilbud, der ikke bliver til noget, når du fra starten får afstemt forventningerne med boligejeren.

Det handler grundlæggende om at give de rigtige informationer og den rigtige inspiration på de rigtige tidspunkter, så boligejeren føler sig i trygge og professionelle hænder helt fra starten.

Få afklaret tidsplanen
Et godt sted at starte er selve planlægningen og tidshorisonten: Hvornår kigger du forbi og snakker om opgaven? Hvornår sender du tilbud? Hvor lang tid vil der gå, før du kan gå i gang? Hvor længe vil arbejdet tage – og under hvilke forudsætninger? Samt ikke mindst: Hvornår og hvordan skal betalingen falde?

Når du fra starten giver klar besked om tidsplanen, er det med til at mindske usikkerheden hos boligejeren og øge tilliden til dig, hvilket igen er med til at øge dine chancer for at lande opgaven.   

Her er det fx også en god idé at få snakket om, hvordan eventuelle uforudsete hændelser, som måske kan medføre forsinkelser, skal håndteres.

Vær specifik og undgå misforståelser
Jo mere specifikt du udformer dit tilbud, jo nemmere er det for boligejeren at vurdere det – og jo færre uafklarede spørgsmål, misforståelser og efterfølgende stridspunkter åbner du for. Derfor er det en god idé fra starten at specificere, hvilke udstyrspakker vinduerne har (greb, ventiler, kroge etc.), hvilke montagearbejder der er inkluderet, stillads, lift, evt. rengøring og oprydning før og efter arbejdet etc.

Her er det vigtigt, at du også snakker med boligejeren om de opgaver, der kan være ’rundt omkring’ selve vinduesarbejdet – fx om du forventer, at murværket skal repareres efter fjernelsen af det eksisterende vindue, eller om der skal males indvendigt efter vinduesmontagen?

På den måde sikrer du, at boligejeren får et godt udgangspunkt for at sammenligne sine tilbud på andre parametre end bare prisen. Og du får selv et godt udgangspunkt for måske at lande flere opgaver i tillæg til selve vinduesopgaven. Her bør du have en liste klar med de ekstraopgaver, som måske kan komme på tale, så du hurtigt kan svare boligejeren tilbage, hvis vedkommende spørger ind til det.   

Brug udstillinger og design-værktøjer proaktivt
Endelig kan du mindske risikoen for at ramme skævt og skulle lave om i tilbuddet, når du fra starten sikrer, at boligejeren er fuldt informeret om mulighederne og har fået tilstrækkelig vejledning om, hvilke valg der skal træffes – herunder hvilken farve rammerne skal have.    

Det kan du bl.a. sikre ved at tage vedkommende med ind og se vinduerne helt konkret på en af vores udstillinger. Her kan boligejeren også selv opleve mulighederne inden for eksempelvis indbrudssikring, tilpassede åbne-/lukkefunktioner, støjreduktion osv., ligesom vi står klar med rådgivning om alle aspekter af vinduesvalget.  

 ⇒ LÆS MERE om vores udstillinger

En anden mulighed er vores VELFAC Visualizer, som du kan bruge i din dialog med boligejeren til at vise, hvordan forskellige farver og vinduestyper spiller sammen rent visuelt med husets facade. 


⇒ FIND VELFAC Visualizer her

Emner: Presse, Nyheder, Byggeri, Rådgivning

Seneste artikler

Populære artikler