Det er et faktum, at vi mennesker ånder og sveder hele tiden. Faktisk afgiver en person op til to liter vand om dagen. Når hele familien bruger mere tid i hjemmet, fordi vores boliger omdannes til kontor, skole og daginstitution, stiger luftfugtigheden.
Det kan øge risikoen for skimmelsvamp og bidrage til et dårligt indeklima, der udover at gøre os uoplagte og trætte, kan give symptomer som hovedpine, hoste og irritation i øjnene.
At vi kan blive syge i vores eget hjem er alvorligt i sig selv. Samtidig kan et dårligt indeklima gøre det svært at passe vores arbejde. Derfor er der nogle forhold, som er vigtige at tage højde for, hvis du vil have de mest optimale betingelser på hjemmearbejdspladsen.
Luft ud på hjemmekontoret
Først og fremmest er det vigtigt at komme op af sofaen eller sengen og skabe en kontorplads, der kan give ro omkring dine opgaver. Dernæst er kvaliteten af luften i rummet afgørende for, hvordan vi har det, og hvor produktive vi er.
Når indeklimaet er udfordret, er en god rutine om udluftning i din bolig alfa og omega. Forsøg så vidt muligt at lufte ud og skabe gennemtræk i 5-10 minutter tre gange dagligt, så indholdet af fugt, ilt, lugtstoffer og forurening i luften bliver skiftet ud løbende. Det kan være en svær øvelse, men du kan passende kombinere det med at holde pauser i løbet af din arbejdsdag.
De naturlige afbrydelser som møder, kaffepauser og kollegialt samvær fylder mindre på hjemmearbejdspladsen. Det kan derfor være en god idé at planlægge faste pauser i din kalender, så du husker at holde dem - og samtidig gøre udluftning til en god vane.
Selv hvis du ikke arbejder hjemmefra, er det særligt vigtigt at lufte ud i vinterhalvåret, hvor det er fristende at holde kulden ude og dermed lukke fugten inde. Den tørre vinterluft kan dog gøre luften indendørs for tør.
Derfor kan du med fordel bruge en fugtmåler til at holde styr på den relative luftfugtighed i din bolig. Ifølge Teknologisk Institut skal den helst ligge på 40-50 procent det meste af året og op til 60 procent i sensommeren.
Du kan læse mere i tjeklisten til et godt indeklima i de kolde måneder eller i vores guide til det gode indeklima.
“Forsøg så vidt muligt at lufte ud og skabe gennemtræk i 5-10 minutter tre gange om dagen, så indholdet af fugt, ilt, lugtstoffer og forurening i luften bliver skiftet ud løbende.”
Husk at bevæge dig
Udover at du kan rejse dig op for at åbne vinduer eller hente kaffe, anbefaler Arbejdstilsynet, at du skifter arbejdsstilling i løbet af dagen.
Det kan du for eksempel gøre ved at flytte din arbejdsplads rundt mellem forskellige borde, eller at du står op ved køkkenbordet med din bærbare computer. Har du arbejdsopgaver, der ikke kræver skærm, eksempelvis et telefonopkald til en kollega eller kunde, kan det være en god idé at fordele dem ud over dagen for at holde skærmpauser og måske gøre det til en vane, at stå op netop her.
Derudover kan du bruge skærmpausen til at gå en tur, så du bevæger dig og får frisk luft. Det giver ny energi til både krop og hoved, der gør det muligt for dig at klare dagens resterende arbejdsopgaver mere effektivt.
Sæt grænser mellem arbejde og fritid
Når du arbejder hjemme, er en af de sværeste øvelser at adskille arbejde og fritid. Det hele flyder sammen, og du kender sikkert trangen til at sætte en vask over eller rydde op i køkkenet i løbet af din arbejdsdag.
For mange afbrydelser gør dog ikke dine arbejdsopgaver mere effektive - tværtimod. Derfor bør du arbejde, når du er på arbejde og gemme dine private gøremål til, når du har fri.
Omvendt skal du sørge for at holde fri, når du har fri. Luk computeren ned og gå ind i et andet rum eller ud af hjemmet, når du har brug for et sceneskift, der kan lede tankerne væk fra arbejdsopgaverne.
Hvis dit arbejde og privatliv går i ét, kan du nemt miste motivationen til selv de mest simple arbejdsopgaver. Husk derfor at tale med dine kollegaer eller din nærmeste chef for eksempel via onlinemøde, telefonopkald og holde jeres kalender opdateret, så I kan følge med i de daglige opgaver og stadig være en del af hinandens arbejdsdag.